Längre film på Hickstead- "döds ryckningar"

Det är många som har med tragedi skrivit om hopphästen Hickstead där han helt plötsligt faller ihop ute på banan och dör. Fruktansvärt. Undra vad som är dödorsaken, det såg riktigt otäckt ut, fann en längre film där han ligger dödsrycker, det tyckte jag var väldigt obehagligt och när folket i full fart springer ut och försöker ta av utrustningen. Chockerande.

- Men herregud, den håller på att dö, den håller på att dö, den dör! Utbrister reporten.

Här är då en längre film, 37 minuter framåt så kommer Hickstead in på banan.

--> Filmen <--

Linda






Kommentarer
lina holmbom

Hickstead dog förmodligen av en hjärtinfarkt/ Hjärtmuskel-inflammation. Detta är vanligt inom trav och galoppvärlden. Han var redan död när den ramlade ihop.Och "dödsryckningarna" Är muskelspasmer som utlöses när dom dör. Samma ryckningar kan hända när man avlivat hästen. Synd på en skitbra häst!:(

2011-11-07 @ 20:53:55
URL: http://blog.skrotpilot.se



Jonna Tallberg

Sv: Min ponny fick fång i slutet av sommarlovet. Usch, det är hemskt att se sin ponny ha ont! :(



Men iaf så har hon blivit av med fången nu men har nu följderna av fång. Hon har en rotation på båda framhovarna, inte stor, men det är ändå en rotation. Så vi får hoppas att det läker ihop och inte blir värre! För jag skulle inte klara av att förlora min bästa vän :'(

2011-11-07 @ 21:32:44
URL: http://jonnatallberg.blogg.se/



tanja deimo

jag är inte heller så bra på spatt, vet att alla är i skräck så fort dom hör ordet. Dock så vet jag att de finns otroligt många hästar som tävlar på hög nivå med utläkt spatt. Men det gäller ju att få den utläkt.



Jag vet inte, jag tror att det gick på försäkringen eftersom att de ingick i hälteutredningen. Men jag har faktiskt ingen aning. Vi har ju så konstig försäkring också.

2011-11-07 @ 22:11:08
URL: http://fillstastallet.blogg.se/



Q med ridtravare i fokus!

Hos mig kom tårarna kan jag säga när jag såg klippet i går.. :´(



sv:Svaren på frågestunden kommer troligtvis till helgen ;-) tar lite tid att svara för mig också för ni har sån bra nivå på frågorna^^

mvh/Q

2011-11-07 @ 22:55:28
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se/



Jenny

Usch ja, verkligen hemskt!



Jag skulle gissa på hjärtinfarkt eller hjärnblödning, men det är bara spekulationer från min sida.

2011-11-07 @ 23:20:39
URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se



Agnetha

usch, jag klarar inte av att se sånt där. :( Räcker att läsa om det rys



SV: Jag har också hört att man kan minska päls-sättning med täcke och även uppstallning. Men när jag jobbade hos en profesionell hoppryttare så fick jag höra något klokt... om det vore så enkelt skulle man aldrig behöva klippa en häst... :-p



När jag köpte Strumpan hade hon stått uppstallad hela vintern + täcke ute...oklippt :-o Jag släppte ut henne på lösdrift utan täcke i 25 minusgrader, hon var överlycklig. :-) Jag vaktade henne noga förståss så hon inte skulle frysa, särskilt när det regnade, men hon klagade inte en enda gång. :-)



Kul med Sensation sadeln! Jag borde få provision av Helen för jag värvar kunder på löpande band! hihi ;-) Hoppas och håller tummarna för att den passar dig och Fifa lika bra som den passade mig och Strumpen!

2011-11-08 @ 09:32:55
URL: http://kvarnlycka.blogg.se/



Frida

Känns lite som när en trav häst föll ihop på Open Trot för några år sedan precis efter ett lopp och dog. Då var det något blodkärl som sprack har jag för mig. Men hemskt när sånt här händer :/



Svar: Jag blev till frågad om jag ville börja rida honom för lite mer än två år sedan efter att han stått i ett år. Så jag provade en gång och fasnade för honom. Jag hade honom som min egen i ett år utan att betala något, sedan fick jag frågan om jag ville köpa honom eller om hon skulle sälja honom till någon annan, och utan att alls tänka efter sa jag att jag skulle köpa honom, för då visste jag att det skulle vara jag och Guffi. Så då köpte jag honom för lite mer än ett år sedan, 1 september :)

2011-11-08 @ 10:38:47
URL: http://guffiframidfelli.blogg.se/



tanja deimo

Just för tillfället jobbar jag på daigs, så har en tjänst som barnskötare på ca 50% tills slutet av november som eventuellt kan bli förlängt.



Ja de kan tydligen "läkas" så pass att de stannar i utvecklingen så det inte gör ont på hästen.

2011-11-08 @ 12:35:53
URL: http://fillstastallet.blogg.se/



Jenny

FRUKTANSVÄRT...... :'( Tänker genast på Janets häst som oxå dog helt oväntad inne i en box på en tväling... hua.... :(

2011-11-08 @ 12:56:48
URL: http://jen81.blogg.se/



Lizette

Ja, det var fruktansvärt.... satt och såg hoppningen på TV:n. Usch, det är så hemskt!

2011-11-08 @ 13:17:16




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?