Förklaring till sensation

Min sadelförsäljare är en ängel, hon är så snabb och duktig med att både svara och förklara. Här skall jag visa lite bilder hon kluddat på och den text hon skrivit:

-  Var klar över att din sadel inte ligger på bogarna, vojlocken och kanten på kåpan är en synvilla. Din sadel börjar först där som knästöden är och det är iaf minst 4,5-5 cm från kanten på kåpan. Din sadel "börjar" egentligen där som den röda linjen visar - och då är hela hästens bog fri. Sensation sadlen SKALL ligga strax bakom bogbladet, du kan inte jämföra med en bomsadel




-  Kom också ihåg att din häst är en ganska liten häst och den har inte så långa bogblad som många av dom lite större Islandshsätarna. Din sadle skall ligga just precis där den själv "säger" att den skall, då ligger den i balans och ligger still.



Linda





Kommentarer
Erika

vilket betyder att den ligger bra då eller ? :)

skönt med en person som svarar snabbt o kan förklara bra.



SV:

Nej detta med sadlar är jobbigt.

Prövade Gold medal sadel idag igen, ev något för lång då de är en 18 tum.

Ev något för vid.



Men skulle få provrida i den i alla fall, den är inte till salu.

Men kan ju hitta en likadan till salu om jag letar osv. :)



Prövade en wintec allround, låg totalt kasst.

Gick verkligen inte.

Med vitt järn i.. såg även en idiot att den låg dåligt.

För smal o gungade som tusan.



Har inte suttit i gold medal sadeln än så får väl se helt enkelt.



Ska även lägga på min, och pröva att dra bak den lite.

För ev passar min fortfarande bara de att den trycks fram p.g.a magen.



Så då kanske en svanskappa kan hjälpa att hålla den bakåt.

Åh den inte alls är för trång. :)

Vilket även massören sagt att den trycks fram p.g.a att hon är för tjock.



Så kanske kanske passar den ännu.

Ska pröva någon dag o dra bak den lite o kolla. :)



Sen när jag googlade så insåg jag ju att wintec har ju för tusan en allround sadel som är anpassad för nordsvensk, ardenner osv.



Wintec wide heter den.

Med långa stroppar, så man får använda dressyrgjord.

Ridit i en sån på en nordsvensk korsning.

Helt okej sadel, så mejlat på massor såna nu för o får se mer bilder. :)

2011-11-11 @ 18:55:29
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/



Ingela

sv: Vilket dilemma! Men den verkar ju ändå sitta bra enl din försäljare :) och jag kan som sagt ingenting om bomlösa sadlar :)

2011-11-11 @ 19:09:56
URL: http://semperfidelisesto.blogg.se/



Alexandra

Vad skönt att du fått så bra hjälp. Den ligger alltså bra då! Hur är det att rida i nu då? :)

2011-11-11 @ 20:10:11
URL: http://barefootangel.blogg.se/



Jenny

Bra svar! Tur att man har kunnigt folk att rådfråga när man är osäker :)



SV: Tja, jag vill verkligen ha den hästen så det är klart att hon står med på önskelistan :)



Jag gjorde ju det i inlägget, där finns länken :) Dock har de ingen bild på det med röda stenar, men bildgooglar du på "siam colour" får du fram hur färgen ser ut :)



De ridbilder jag lagt upp på när jag rider Daladis är med Sensationsadeln, dock kan jag inte ta några nya på ett tag pga armen, men det kommer väl :) Tror inte man kan ha en vanlig förgjord på dem, dock.

2011-11-11 @ 22:30:35
URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se



Gullan86

Inte för att vara tråkig nu men jag kan bara inte skita i att säga något när jag vet saker som du kan ha "nytta" av:(.

Jag vet vilken åf du skriver med, märks på sättet hon skriver med då hon bryter på norska.

Jag tyckte med denna åf var mycket bra och trevlig/svarade snabbt osv tills hon gjorde mig och andra extremt besvikna/en.

Jag köpte en sadel av henne som visade sig vara snesydd även många andra köpte just den typen av sadel och de allra flesta var snesydda efter ett tag när folk började klaga måste hon vetat om att sadlarna var snesydda men fortsatte att sälja dem en då.

När jag ville byta sadeln/få tillbaka pengarna så vägrade hon och skyllde på att det var "reaköp" eller något liknande trots att kunden enligt konsumetköplagen alltid har rätt till reklamation.

Och hur seriöst är en åf om de vägrar ge tillbaka pengarna när man efter någon vecka märker att sadeln är helt sne???



Jag skriver inte detta för att vara glädjedödare osv utan för att detta är dagsens sanning om denna personen jag vågar absolut inte lita på henne igen hon sumpade chansen rejält.



Hon har kanske slutat sälja snesydda sadlar men jag vågar en då inte lita på människan.

fattar verkligen inte hur hon tänkte sen slutade hon svara till slut:(.



Angående det hon skrivit till dig, hon är en försäljare och dem ska man ta med en nypa salt...en äkta försäljare kan ju sälja vad för skit som helst som bekant de kan få allt att låta bra man måste vara kritisk.



jag som hållt på med detta med bomlösa sadlar ett bra tag kan skriva vad jag ser sen får du ta åt dig av det du vill:)



det första jag ser är att jag tycker sadeln ligger alldeles för långt fram.



sen det hon skriver om att "din häst är mindre och har mindre bogar" låter väldigt konstigt.

visst i förhållande till en stor häst har en liten häst mindre bogar i propotion men till sin egen str är ju bogarna lika stora och kräver att sadeln ligger ett visst bakom bogarna för att hästen ska kunna röra sig.

Sen om sadeln är mjuk och bomlös så krävs ju inte att den ligger exakt lika långt bak kanske men sadeln kan ju inte ligga på bogarna för det, för den stör då vad hon än säger.



bilden hon ritat måste hon mena att där är bogarna sen skall sadeln ligga ca 3-5cm bakom den linjen.



hon anpassar ju sina kommentarer utifrån vad du vill höra, att sadeln SKA ligga precis bakom bogbladen??? varför ska just denna sadel ligga precis bakom bogbladen när ingen annan bomlös sadel ska göra det.

löjligt.



men jag hoppas verkligen att du kommer trivas med sadeln och att den inte är snesydd eller något annat dumt.

sen får du använda ditt eget sunda förnuft och se/känna hur den passar sig och hästen.

för det är kanske inget fel på sadeln men jag vet att det är fel på människan iaf.



håller tummarna för att detta är ER sadel.

kram



2011-11-12 @ 00:21:18
URL: http://gullan86.blogg.se/



Sara

Hej! Håller med Gullan här. Och titta på de röda strecken, de är ju ritade när hästen står still. När hästen rör sig, åker ju spetsen på bogbladet bakåt och då BLIR bogbladen störda om sadeln ligger för långt fram. En tumregel är väl att alla sadlar oavsett bomlös eller med bom ska ha en hands mellanrum mellan kanten på sadeln och bogbladet. Sadeln ska inte ligga precis kant i kant med bogbladet.

2011-11-14 @ 15:21:09




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?