En svår och en lätt! Hur är din?

Jag har kommit underfund med att jag har en lätt häst och en svår häst när det gäller att kunna läsa av. Fifa visar tydligt när något är fel vilket jag förr trodde var tvärom, saken var bara den att jag aldrig riktigt fått sett hennes rätta jag förren efter alla behandlingar. Bitter han säger inte så mycket, han är glad bara han får mat och kärlek oavsett smärta.

När jag köpte Fifa: Seg, slö, trodde hon var lat (kan vara så) svårt för traven
Efter behandling: Pigg, busig, allert, fin luftig trav och mötte en i hagen i världens nyfikenhet
Nu: Slö, grisepassar, kommer inte när jag ropar och allmänt "uttråkad"

Kan det vara så att jag för första gången fick se min rätta häst efter behandlingen? Men det är ju ändå bra att hon visar tydligt när något är fel. Hästar har helt klart perioder, men Fifas period har varit länge nu och går bara utför. Efter en veckas vilning är hon sämre, hon grisepassar bara nu. Det hade kännts bättre i kroppen om hon varitunder behandling ända fram till nu, att hon gått sakta framåt istället för att bli bra och sedan pang dålig igen, det skrämmer mig! Är det verkligen normalt? Vi var ju bara under igångsättning och jag har ju faktiskt inte ridit henne så mycket under hela den här perioden, jag blir rädd..

Bitter är svår. Han visar sällan om han har ont. Det har jag enbart märkt vid vissa övningar i ridningen ifall han inte kan utföra en viss rörelse exempelvis. Annars är han väldig pigg och allert, blir aldrig sur eller slö. Han är liksom sitt vanliga jag. Visst är det bra att ha en häst som aldrig blir irriterad eller grinig, som alltid är med på noterna, men man vill fortfarande veta om hästen mår bra eller ej och där är Bitter en stor utmaning!!

Hur är era hästar? Visar dom när något är fel?

Här var Fifa som gladast, piggast och finast i både ridning och allmän vardag!




Andra gången jag någonsin travat på Fifa!



Linda






Kommentarer
Erika

Nu vet ju inte jag hur Raski kommer vara i ridningen eftersom jag inte satt igång henne än.

Men utöver ridningen visar hon rätt tydligt när hon har ont.



Hon tyckte inte de är okej att man är på henne då.

Vid böjprov så bråkar hon som tusan.



Vid massage sparkar hon, biter i luften osv.

Och då vet man där gör de ont/de är riktigt jobbigt.



Så hon visar tydligt när hon är missnöjd över något. :)



Får se hur hon är i ridningen, tömkörning m.m. sen när hon är frisk förklarad. :)



Nu har jag bytt hovslagare.

Så hennes hovar har blivit rätt skodda nu, så kanske de som varit felet hela tiden. :/

2011-11-03 @ 20:55:55
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?