Hästar på rymmen!

Telefonen ringde för någon timme sedan, grannen, undra vad hon vill. Hah, gud jag slängde mig ut genom dörren då hon berättade att två hästar var på rymmen i byn. Hjärtat i hals gropen och jag sprang så fort jag kunde till hagen, men där stod Fifa i sitt vindskydd. PUUUH, jag kan säga att jag var helt skärrad, fick huvudverk och känner mig fortfarande lite skakis. Gud vad rädd jag blev, jag fick samma känsla som när Bitter och en hagkompis till han var i grannbyn mitt i natten, så rädd har jag nog aldrig varit. Usch det är verkligen otäckt. Den här gången slog tanken direkt på Fifa och hennes skada, jag tänkte:
- Nu blir hon aldrig bra igen någonsin!!
Samtidigt snurrade tankarna om att de skulle bli påkörd eller dra långt åt skogen. Såna här gånger känner man verkligen i hjärtat vad man tycker om dom två små trollen, mina fina troll, dom ska vara hemma hos mamma dom.

Dock var det en tants två hästar som var på rymmen, vi lyckades valla hem dom i säkerhet.

Har ni haft någon häst på rymmen någon gång förutom på gårdsplan? 

                                                                           Linda






Kommentarer
Erika

Hum.

Nae Raski har bara rymt o stannat kvar på stall området, tack gode gud för de.



SV:

Vad trist att det är ont om häst folk i din närhet/där du bor. :/



Ja, de är jätte kul att Johanna börjat som medryttare på Lillen som han kallas. :)



Vi bor ju på samma ställe, båda är rätt buss beroende.

Och vi åker samma buss ut & hem, vi tänker otroligt lika kring detta med hästar.

Johanna är något lugnare än mig, säkrare med bra erfarenhet.



Peppande osv

Så vi peppar varandra just nu, och sätter upp mål och sånt vi tänker vi ska försöka genom föra. :)



Så har fått sån himla ridlust nu sen vi börjat rida ihop mer o mer.

så de känns skit bra

2011-12-21 @ 20:51:09
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/



Erika

SV:

jo de skulle säkert bli fint på honom. :)

2011-12-21 @ 20:58:17
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/



Mikaela

Ja våra har varit ute på äventyr en gång. Men det kan jag skriva ett inlägg om:) Har lite blogg-torka;)

2011-12-21 @ 21:09:48
URL: http://svippostina.blogg.se/



tessan

Usch vad läskigt! Hästar på rymmen är aldrig kul! Disa, vårt sto var en riktig rymmare som yngre. Hon drog med sig flocken ett antal ggr på roliga äventyr. Då ringde grannen och sa att ett gäng gråa hästar var ute och travade runt igen... (-30, alla hästar var rimfrostiga) haha! Nu har hon tack och lov slutat :)



SV:Åh tack, den är så simpel. Jag kan inget om layouter och sånt, jättetråkigt :( Vill ha en FIN blogg! Vet du någon duktig??

Bra idé, ska fixa ett inlägg :)

2011-12-21 @ 21:47:19
URL: http://thereseflodin.blogg.se/



Erika

SV:

Ja, de är jätte kul o ha en sån kompis. :)

De känns som det är på tiden att hitta någon som förstår mig, som tar mig för den jag är.

Framför allt accepterar mig, och är villig o höra av sig själv.



Så de är inte bara upp till mig, så skönt. :)



Nej, Raski är inte min första egna häst.

Hon är min andra egna som jag äger.



Har innan Raski haft fyra foderhästar.

Var en hade jag en månad på prov, men de fungerade inte.

Hon sparkade mig, var jävulskt sur osv.

Så valde o lämna tillbaka.



Sen haft tre på foder, som jag haft lite längre.

i mellan de haft en egen.

fick dock avliva honom :/p.g.a skada.

2011-12-21 @ 21:57:17
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/



Janina

Vinka har varit på rymmen en gång på sommaren. Man kunde följa bajshögs-spåret ;)



SV: Ja, det har ju varit lite av en hemlighet tills allt var spikat och klart. För tillfället har vi 9 hästar. Tre är påväg in. Och vi har plats för 14.



Ärligt talat kan jag ingenting om western. Förrutom att jag tycker det ser mysigt ut så gillar jag den lite avslappnade attityden.

Någongång ska jag prova på det och kanske skaffa mig en lite större häst. Om man mot all förmodan skulle tröttna på isisarna. ELLER bli miljönär, sluta jobba och orka rida flera hästarna om dagen!

2011-12-21 @ 22:05:35
URL: http://jannefix.blogspot.com



Jenny

Ujujuj, men vilken tur att det inte var dina hästar och att allt gick bra.



Rósa rymmer om det inte är någon ström i trådarna eller om det finns mycket mer mat någon annanstans. Hnokki rymde också några gånger minns jag, en gång traskade han runt byn och återfanns på någon gräsmatta, nöjt betande :p



SV: Ja, han var mysig, om än lite trilsken ;)



Det tror jag med, du har en sund hästsyn! Blir inte klok på folk som har på tjocka täcken på sina hästar när det varken är minusgrader eller regnar. Har aldrig träffat en häst som verkligen behövt ett fodrat täcke vid 10 grader och vindstilla, ändå ser man dem för jämnan...



En tusans söt köttbulle hörrödu ;) Shettisar är ju så söta ;D



Nej precis, hon är inte alls seg när man rider, men när man promenerar med henne stannar hon jämnt och vill inte gå :S



Haha, tack, tror jag :p Dock väldigt gamla bilder.

2011-12-21 @ 22:10:51
URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se



Anna

alla ponnyerna från ridskolan ute vid tågspåren och min gammla lös vid ett stenbrott efter hon slägnde av mig,tror jag slutade andas en bra stund båda gågerna=/



sv:han blir lite stel i kroppen och darrar lite om man känner på honom,är inte jätteuppenbart att han fryser men det gör han:)

2011-12-21 @ 22:13:26
URL: http://annashastliv.blogg.se/



Bonnie

Uscha, det är inte kul det där. Musse har ju varit ute på vift ett par gånger, dragit iväg över åkrar och lallat runt i ett bostadsområde... Inte kul alls!



sv: Han skakar rejält i hela kroppen och spänner hela kroppen i en båge och vägrar röra sig:(



2011-12-21 @ 22:15:48
URL: http://teamkarlsson.blogg.se/



Sanna

Usch ja!

När en av hästarna var skadad och var tvungen att stå på box dygnet runt och vi bara hade tre hästar fick vi låna en häst så att vi hela tiden kunde ha två ute och två inne. Lånehästen lyckades tränga sig ut ur boxen och springa iväg. Stallet ligger nära järnvägen, men lyckligtvis sprang hon åt andra hållet, in mot stan. Jag var otroligt rädd och orolig, herregud det var ju inte ens vår häst, men till slut sprang hon hem och åt maten som vi lagt ut på stallplan.

Sen i vintras så väcktes jag en morgon av att pappa ringde och talade om att han mötte en häst när han gick ut. Då hade Dimma tagit sig ut ur hagen och knallat runt lite överallt (det var snö, så vi såg spåren efter henne). När jag kom ut till stallet hade pappa lyckats stänga in henne på stallplanen.

2011-12-21 @ 22:24:14
URL: http://sannasant.blogg.se/



tanja deimo

Visst är han tjusig. Drömmen är ju att det finns lite av detta i min donna. Den som lever får se. Jag vill bara ha! Hahaha.



Oj ja vi har haft hästar på rymmen. Mitt förra sto var ute på en tur i skogen helt själv. Jag och syster skulle ut och ta in hästarna och där fanns det då inga hästar. Tumi hade slitit sig in i en annan hage där en valack gick som inte kunde ha sällskap, dock så stod dom en bit i från varandra och hade inte upptäckt varandra lyckligt nog.



Tindra hon var ute i skogen och härjade. Som tur var sprang hon direkt till mig när jag stod utanför på ängen och ropade. Hon hade stått och ätit gran och inte sprungit iväg Som tur var. Sedan har vi haft hästarna lösa på vägen två gånger och jaa hjärtat i halsgropen då alla möjliga tankar rusar igenom huvudet och man vet ju inte hur bilisterna reagerar!! Hemska tanke! Uscha!!!

2011-12-21 @ 22:28:01
URL: http://fillstastallet.blogg.se/



Sanna

SV: Vi får nog inte betyg så på praktiken. Mer bara godkänt eller inte, tror jag.

Med hästarna går det bra! Ska försöka skriva lite mer om dem snart, men nu har det hänt något spännande..... och det dyker nog snart upp något om det!!!

2011-12-21 @ 23:10:31
URL: http://sannasant.blogg.se/



Ulrica

SV: Har faktiskt inte jobbat nånting alls under hela december!

Varit förkyld i två veckor nu, skittrist.. >.<



Åh, det tycker jag verkligen du ska göra!

Tina har sagt att jag får låna Huginn om jag vill ta med en kompis,

& annars får jag låna Kári av Kicki, så det är bara & komma hit så kan vi rida! :D

2011-12-22 @ 00:29:41
URL: http://unicorn.blogg.se/



tessan

Nu syns den va?:)

2011-12-22 @ 01:03:57
URL: http://thereseflodin.blogg.se/



svea-karin

har haft många hästar på rymmen under årens lopp.



värst var det en gång när en av hästarna blev påkörd av en stor lastbil som vägrade stanna trots att det sprang en massa hästar på vägen.... :(

2011-12-22 @ 01:31:45
URL: http://karinmattson.blogg.se/



CAISA KÄLLGREN

har du något bra tips på vad man kan köpa till sin kille i julklapp? :)

2011-12-22 @ 01:55:46
URL: http://caisakallgren.blogg.se/



Ingela

Usch ja, många gånger! Våra hästar står på två olika ställen beroende på årstid. Vinterhalvåret står de på en gård långt ifrån andra hus, men med motorvägen 300 meter bort. Där har båda våra kommit lösa ett antal gånger, tack och lov har de aldrig sprungit upp mot den. Ponnydamen brukade springa in i det andra stallet (det finns två på gården) för där stod hennes stokompis. Sen var stoet tvunget att avlivas men Jinny fortsätter springa in där. Sonic börjar svansa runt och liknar stig-helmer. Lagom förvirrad med långa spetiga ben för nu har han kommit någonstans där han inte ska vara och då blir man lite förvirrad! Haha, den killen är så rolig =) Han kommer när man skramlar med lite i en hink. Det roligaste var när jag hade honom lös i gången så bestämde han sig bara för att gå ut så jag tog ett grabbatag i svansen och drog för att han skulle stanna, vilket han gjorde efter ett tag och vi kunde gå in i stallet igen. Jädra häst! På sommaren står de hemma hos mina föräldrar på bete och det går en landsväg mellan hagarna och huset och där har de också varit lösa ett antal gånger. De har slitit sig, när vi bara hade två linor innan hagen var klar kröp Sonic under flera gånger. Grannens hästar har också varit lösa ett antal gånger, de har kommit springande med sadeln under magen eller bara tagit sig ut ur hagen. Och vår ena granne har ju världens bästa syn när hästarna går på vägen... ironisk Hennes argument var att statistiskt sett kommer det bara en bil var femte minut... Tack och lov har det bara hänt en olycka, en häst hade blivit av med sin ryttare och sprang hem. Det var mörkt och det snöade och hästen hade inga reflexer så den blev påkörd. Som tur var kom bilen inte så fort eftersom väglaget var som det var så hästen klarade sig utan skador men bilen blev lite bucklig.



sv: Termometern visar sällan under -15 och någon gång har vi haft -24 på julafton men det är fruktansvärt ovanligt. Men som sagt så har vi den här jäkla fuktiga blåsten som ger en köldeffekt på flera minus till och den blåsten går verkligen genom märg och ben. Tro mig, det går inte att klä sig mot den utan det är bara att hålla sig inne.

2011-12-22 @ 07:49:28
URL: http://semperfidelisesto.blogg.se/



Yrsa

Haha ja det är han! 8 kg redan! Stört hur fort det går!

Tänkte lägga upp lite bilder sen, månad för månad så gått det går iaf :) men är han inte söt längre eller ;) men jag måste erkänna att den övre bilden gör honom väldigt ful... Stackarn borde inte ha lagt upp en sådan osmikrande bild ...

2011-12-22 @ 08:07:27
URL: http://yrsaarbelund.blogg.se/



Agnetha

Vad skönt att det inte var dina.

Strumpan var ute på två riktiga turer. Den ena gången var hon uppe på riksvägen - i bäckmörkret, när jag bara hade haft henne ett par veckor! :-o Det var en man som stannat sin bil och fångade henne. Djupt tacksam ...



Andra gången var när Dotra nyss hade kommit. Då vaknade jag av att någon stod ute på gårn och ryade: HALLÅ!!!. Det var granntanten, då hade pållarna dragit iväg ett par kilometer. Strumpan var brunstig och ville kolla om det fanns någon hingst borta i nordishagen! ;-D

2011-12-22 @ 08:17:58
URL: http://kvarnlycka.blogg.se/



Adina & islandshästen Funi

Oh shit! Tur att det inte var dina hästar och att de andra två kom hem i säkerhet.

Själv har jag aldrig varit med om att någon häst rymt. Dock har ibland hästarna klivit över våra trådar som på vintern inte är så höga, fast jag tror att den platsen dit de kommer då också är inhängnad, eftersom de går där på sommaren. Sedan brukar jag ibland ta in/ut Funi utan grimma. Oftast går han raka vägen fram till hagen och till stallet, men igår gick han in i en annan hage som var öppen, deras höbal var slut så jag antar att han såg en hage och trodde att det skulle finnas mat där. Lillkillen. :)

2011-12-22 @ 10:13:18
URL: http://fyrbentaspringare.blogg.se/



Elin stjernstedt

Uach och fy!! Tur att det inte var dina hästar! Vi har en liten c-ponny hemma som är rymmlings expert, finns inget som hindrar honom.. Men nu på äldre dagar så rymmer han bara ut och runt på gården. Men förra sommaren var han och en annan häst borta hela natten. Vi åkte runt och letade som tokar och hittade dom till slut vi ett annat stall. Men dom hade sprungit en hel del på vägar.. Det var en jobbig natt..



2011-12-22 @ 10:25:13
URL: http://northernshowhorses.blogg.se/



Frida

Uppe i Bergeforsen hade vi hästar lösa i byn flera gånger på vintrarna pga älgar som gick rakt igenom deras hage, men även ibland på sommaren när åskar gick. En gång rymde unghästar, föl och ston som var ca en mil från gården mitt i natten, vi visste inte när men jag och en till fick leta efter dom en tidig morgon och hittade dom tillslut efter vägen. Fölen orkade knappt gå tillbaka till hagen så det hade nog varit ut länge, pga åskan.

2011-12-22 @ 17:19:03
URL: http://guffiframidfelli.blogg.se/




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?