Hovis och säkra stigbyglar?

Idag SKA hovis komma och jag hoppas verkligen han håller det han lovar, för mina hästars fötter ser hemsk ut. Jag har så dåligt samvete men vad ska man göra när hovslagaren inte kommer? Jag kan inte göra annat än att vänta. Dock visste han inte om han kunde göra klart allt idag pga skada. 

Mulet och blåsigt ute, lär väl regna idag, skippar nog ridningen om det inte blir finare ikväll. Känner mig mer peppad av att rida den här gången faktiskt, nu jädrans anacka! Hon får väl ta och kasta av mig då men upp i sadeln ska jag igen, bara jag kunde slippa fastna i stigbyglarna- där kommer ni in!

Har ni tips på stigbyglar som är säkra? Som absolut funkar vid sådana situationer. Jag är LIVRÄDD att fastna i stigbyglarna, det har jag gjort en gång och aldrig mer!! Det finns ju dom med snodd men jag vet att det är inte alltid de flyger av, har haft såna till Bitter, sedan finns det väl en vanlig hake som ska öppnas? Det vet jag inte heller om jag riktigt kan lita på..

Jag funderar lite på de här hemskt fula stigbyglarna, det kan väl vara omöjligt att fastna i dom?!



Linda






Kommentarer
Caroline Ekholm

Jag har stigbyglar som är köpta på hööks, det är som en båge på utsidan av dom, så foten åker ut om du ramlar av. Har dock aldrig ramlat av sen jag köpte dom så jag vet ju inte hur dom funkar :P

2011-08-11 @ 11:47:27
URL: http://myvilbur.blogg.se/



Jenny

Sådana korgstigbyglar är ju de absolut säkraste, så är du orolig för att fastna ska du absolut köra på ett par sådana. Ju lättare stigbyglarna är desto säkrare är de också, har jag förstått, så tålig plast är att föredra framför vanlig metall.

2011-08-11 @ 12:37:05
URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se



Jenny

Sv: haha, ja de ser för roligt ut när han går med näsan efter backen så där i rask takt :D

Som jag skrev i inlägget så vare inte den bästa sekvensen jag hann få med på film, han skötte sig bra mkt bättre före å efter ;) haha.. Men han ÄR busig, så vi har det vi gör jag å syrran! :D

Nu när rötmånanden äntligen verkar va över så äre hög tid att boka vet. för kastrering. Så kanske han går bättre ilag med de andra hästarna oxå.



Ang. stigbyglar så har jag såna där svängda (australienska) på dressyrsadeln och på den andra har jag sånna med snodd, tycker dom med snodd är bäst, mina snoddar lossnar iaf hyffsat lätt. :)



2011-08-11 @ 13:06:30
URL: http://jen81.blogg.se/



Erika

Dom där är nog faktiskt säkrast.

Men kanske inte så snygga, men ibland får säkerheten gå före skönheten. :)



Jag har såna säkerhet med snodd på sida på mina två.

Trivs med dom o har aldrig fastnat i dom.

Där i mot har jag fastnat i såna med en böj på sidan, är sen dess med livrädd för att fastna o stigbygeln igen.



Men annars har du ju soft up stigbyglarna, svindyra men dom verkar ju bra ur säkerhets tänkande i alla fall. :)

Min kompis har såna.

2011-08-11 @ 15:56:03
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/



Mikaela

Jag köpte mig ett par Kwik-out (finns hos bla Hööks), på rekommendation av en kompis. Jag har åkt av med dom men då behövde dom inte lösa ut sig.Trodde dessutom inte att det finns sköna stigbyglar, men shit vilket skönt stöd! Sen är det ju viktigt att ha säkra skor! Såg på nån bild att du hade gympadojor..

2011-08-11 @ 17:00:33
URL: http://svippostina.blogg.se/



tanja deimo

Dom var så söta bredvid varandra ;). Ja hon kan min tjej snart så ska vi träna mer och kanske få till det uppsuttet.



Ja, syster vill ha något nytt att sätta tänderna i. Dock så svider det då han är så himla underbar och go. Men ekonomiskt så fungerar det inte att ha kvar han om hon vill ha en ny. :(

2011-08-11 @ 17:27:19
URL: http://fillstastallet.blogg.se/



Josefine

Det ska bli så himla kul att tävla! :D

Åh ni kommer snart sväva på moln igen, det vet jag!



SV: Dö inte nu men jag tycker lila!

2011-08-11 @ 20:46:46
URL: http://Isbitarna.se



Josefine

SV: jajjamen! :D Blir både Gnyfaris KM och Krafturs KM i September! Har du vägarna förbi måste du ju komma och kika, hejja och hälsa på oss! :D



hmm, hon skulle nog vara väldigt fin i brun och beige tror jag!

2011-08-11 @ 21:25:27
URL: http://Isbitarna.se



Agnetha

köp vanliga "säkerhetsstigbyglar" såna med gummisnodd alltså. Ta bort snodden och vänd stigbygeln med öppningen in mot hästen. Då får du stöd för foten av "ytterbygeln" men stigbygeln är helt öppen. Jag har ridit så jättelänge och tänker inte på att det är "öppet". Jättehändigt. Jag har någon bild i datorn nånstans... ?

2011-08-12 @ 08:39:28




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?