Fy sjutton! Min häst är inte lätt!

Jo då hovslagaren kom. Vi höll på med Fifa i två timmar varav två framskor klar och bak tar vi nästa gång. Jajamensan det är inte BARA att sko den hästen. Hon hoppade på tre ben, hon försökte lägga sig, hon slängde huvudet hit och dit, hon skulle prångt äta gräs, hon backa, hon gick in i saker.. jisses och hovslagaren var hur lung som helst. Tyckte inte alls Fifa var dum för elak var hon inte.
Han menade på att hon inte förstod det här med skoning än och att hon betedde sig helt normalt som vilken häst som helst- som inte fattar vad det går ut på.

- Du skulle få träffa en besvärlig häst, den här är inte besvärlig.
Det sa han om och om igen, jag skämdes och kunde inte riktigt ta åt mig allt han sa, han tyckte det här var roligt, lite utmaning jag tyckte det var hemskt. Men han lät ta den tid det tog.

Det blev till och med lite hanteringsträning emellanåt. Fifa ville inte stå på det stället där vi höll till, så jag fick gå fram och tillbaka med henne, ville hon inte gå dit så fick jag gå ett varv runt på plan och sedan till hovslagaren, sådär höll vi på fram och tillbaka, med en häst som hoppade och studsade emellanåt.

Resten tar vi på måndag för jag skulle till optikern och Fifa behövde nog en paus. När vi sedan släppte in henne i hagen igen brassade hon iväg järnet! Hon flög i luften full av energi! Bockningar och bakut hon var vild..
oj oj något har hänt med hästen iaf, såhär har hon aldrig varit sen jag köpte henne, om det är negativt eller posetivt vill jag inte välja än, kul att hon är pigg ochh full av liv, helt klart, men om detta kommer överföras till ridningen.. hmm..

Bitter tog fem minuter sedan var han klar. Han skulle bara verkas men ändå, han är så förbannat snäll och lättsam.

Var glad över era lättsamma och lugna hästar säger jag bara!

Bilder från igår, inte av kvalite jag vet, kameran lägger typ av vid mulet väder, men ni kan ju få ett litet milt smakprov ändå..





Linda






Kommentarer
Frida

Det är ju bättre kvalité än min mobilbilder iaf :-P En av småkillarna i stallet är livrädd för hovslagaren, han får man tränga in i en box eller så gömde han sig bakom kompisen i samma ålder som är mycket större. När de skulle verka honom i sommarhagen hoppade han på 3 ben några varv runt hagen :P Hon kanske lugnar ner sig när hon förstår vad ni gör :)

2011-08-11 @ 18:56:46
URL: http://guffiframidfelli.blogg.se/



Jenny

Äre Granås du hade? :) Han är stencool å bra med hästarna.



Hehe ja hon verkar va en riktig kanonkula numera ;) Skaffa säkerhetsväst kanske, om du inte redan har en.. Dumt å ramla av å slå sig :/

2011-08-11 @ 20:07:51
URL: http://jen81.blogg.se/



Erika

Raski var likadan i början.

Fast då verkades hon enbart.

Var väl tur de.



Hon stegra, la sig ner, sparka, trök upp hovslagaren i väggen m.m.



idag är de inga större problem att sko henne. :)

ibland kan hon tröttna o hoppa runt lite, men de är några sekunder sen fattar hon att äsch jag får står här. :)

2011-08-11 @ 20:13:01
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/



Alexandra - tävling på bloggen, vinn en grimma från catago

Ojdå, det va värst vad din fröken har fått mycket att säga till om!

Skönt att hovslagaren inte tyckte att det var något problem iaf :)

Får hoppas att hon fortsätter med att spralla av sig det värsta i hagen. Om hon är sån vid ridningen med sen så kanske du ska longera henne en stund i början så hon får bort den mesta energin?



Sv: Det är verkligen inte helt lätt just nu, jag vill mesta bara bort.

Jag älskar verkligen min familj och de är stöttande och så där men nej, det fungerar inte nu! Det är för mycket..



Låter rätt jobbigt att få hos sin pojkväns föräldrar, men har man inget val så..

Tycker det är synd att det har blivit så där med din familj, familjen är ju ändå väldigt viktig :(

Har du några syskon?



Jag hoppas verkligen att det kommer kännas bättre sen när jag flyttat och kommit till ro. Jag vet dock att jag kommer ha sådan ångest den första tiden, jag gillar egentligen inte att vara helt ensam då där..



Flyttlasset går om två veckor, det närmar sig med stormsteg!



Spännande att sova i lägenheten! Hoppas du inte har jobbiga grannar bara :P Mina grannar som jag hade när jag gick gymnasiet kunde spela jättehög musik långt in på nätterna, inte särskilt kul..



Just de, Takida kommer där uppifrån! Jag lyssnade mycket på dem när jag var mindre :)

2011-08-11 @ 20:31:46
URL: http://barefootangel.blogg.se/



Anonym

sv: vad är det för ras?

2011-08-11 @ 20:41:54
URL: http://mynnie.blogg.se/



Anonym

sV: gud vad sött

haha jaså vem då? =)

2011-08-11 @ 21:13:07
URL: http://mynnie.blogg.se/



Jenny

sv: haha tack Linda! :) Man får som en adrenalinkick när man klarat ett hinder :) hihi..



Hoppas du får tag i nån bra hovis i Härna med, men de tror jag säkert!

2011-08-11 @ 21:24:03
URL: http://jen81.blogg.se/



Erika

SV:

De tog rätt lång tid innan hon accepterade att bli verkad.

Först i år typ som de gått fel fritt.

Och vi började med att enbart slå på fram skor, då vi inte ville pressa henne i början.



Fram räckte gott o väl för henne då.

Så fick hon bak skor gången efter har jag för mig.



De jag gjorde var att lyfta hovarna varje dag, stå o hålla i dom lite längre än vad man normalt gör när man kratsar dom.

Slog lite med hovkratsen så hon fick känna att de bankade o lät lite så hon skulle vänja sig.

Hon hoppa ju runt, la sig ner o höll på.. men jag höll kvar, de var de ända jag kunde göra var att inte ge upp.



Att hänga kvar i hoven så mycket de gick, och tog jag in henne lyfte jag alla 4 direkt.

borsta, myste.. lyfte alla 4 igen.

tog en promenad, när vi var tillbaka samma sak 1-2 gånger till.



Då upprepa jag samma sak rätt många gånger, men hon fick fundera ett par minuter, ibland någon halvtimme.

Till slut lärde hon sig att de var okej. :)

Och idag är de inga större problem, någon gång hon kan hoppa runt lite.

Men hon ger sig efter 1-2 hopp, och står hela tiden snällt sen efteråt.

De är som hon prövar går de, nehe han ger sig inte.. okej då.

2011-08-11 @ 21:33:34
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/



Frida

Svar: Det gjorde tydligen det :) Har bara haft han lös på gården förut, på gräsmattor och till och från paddocken, men det gick finfint i skogen också, så länge han inte såg svamp, suck. Man kan inte riktigt tro att det är samma häst som är så känslig när man sitter på :) Guffi vågade knappt andas i början när hovslagaren kom, men nu verkar de har blivit lite kompisar :) Han är den enda som får klia Guffi i vänster öra utan protester :P

2011-08-11 @ 21:52:27
URL: http://guffiframidfelli.blogg.se/



Caroline

Haha, tror nog inte det är någon fara. Dom heter ju säkerhetsstigbyglar för en anledning ;) Annars finns det ju dom som är typ "lös" på ena sidan och släpper om du ramlar av :)

2011-08-11 @ 22:18:03
URL: http://myvilbur.blogg.se/



Mikaela

Sv; Jag tror att dom blir sponsrade av olika företag till tävlingarna:)

2011-08-11 @ 22:29:55
URL: http://svippostina.blogg.se/



Natalie

nu känner inte jag din häst, men om EQT / vet. tog bort det sista onda häromdagen, så är hon nog bara fruktansvärt glad över att inte ha ont längre =)

2011-08-12 @ 08:19:19
URL: http://n-rongvall.bloggplatsen.se



Agnetha

Oj, låter som hon blivit sig själv. ;-D

Hon var säkert jättebegränsad av ryggskadan tidigare och nu när hon börjar bli bättre kommer den "verkliga" Fifa fram. Islandshästar tiger och lider. Din historia om Fifa är ännu ett exempel på det. Hon är allt en liten hjälte din häst! <3 och du med som fattade att hon var dålig.

Skönt att hon är bättre! :-D

2011-08-12 @ 08:41:01



Sara

läget? :)

2011-08-12 @ 13:47:45
URL: http://sarawangmark.blogg.se/




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?