Frågor till er..

Nu är jag lite nyfiken igen serrni! Så nu kommer jag med lite frågor igen.

1. Vad stör dig mest kring islandshästsporten? (allt inom islandshästen)
2. Vad är det bästa kring islandssporten?
3. Vad har utvecklats till det bättre inom islandshästsporten?
4. Vad har ut vecklats till det sämre inom islandshästsporten?
5. Om inte islandshäst?
6. Vad tycker du många kring denna sport/intresse "missar"?

Argumentera gärna svaren. Man behöver inte rida islandshäst för att svara på frågorna :)




Linda






Kommentarer
Mikaela

Det där ska jag nog ta och göra ett inlägg på som svar... Typ imorn när jag ska ha lite semester:)

2011-08-03 @ 17:17:12
URL: http://svippostina.blogg.se/



Janina

1. Att det fortfarande finns isisryttare som tror att islandshästen inte kan ha behov av mineraler, täcken och speciell skötsel.



2. Hästhanteringen och gemenskapen.



3. Jag tycker att ridningen har förbättrats, om du jämför med hur den såg ut för några år sen.



4. Jag är lite skeptisk till hur man bedömer ridningen på tävling. Man premierar gärna en flott häst som sprattlar mkt med frambenen och tänker inte så mkt på hästens form och ryttarens inverkan.

Främst på lätt klass-tävlingar.

Tror det har mkt att göra med att man gärna vill se gaedingur-stilen hos hästarna.



Men det verkar vara påväg bort nu också. Kommer ihåg några artiklar, av kända isisryttare, i Islandshästen för ett tag sen. Sen har dom, i Stormur iallafall, börjat med Feather-priser på tävlingarna nu.

Det är trevligt :)



5. Western.



6. Inte mycket...men jag personligen saknar storhästgaloppen.

2011-08-03 @ 19:01:06
URL: http://jannefix.blogspot.com



Jenny

1. Alla j**la fördomar! Blir så trött på folk som verkar anta att alla islandshästar lämnas vind för våg och får klara sig bäst de kan bara för att de är små och tåliga och brukar trivas bra på lösdrift.



2. Sammanhållningen islandsfolk emellan. Tycker det är mer avslappnat än inom andra hästsporter.



3. Ridningen. Som tur är ser man inte stolsitsspektaklet lika ofta längre.



4. Användandet av boots som att de skulle lösa alla ens problem.



5. Amerikanska miniatyrer i stor skala :D



6. Åter igen, sammanhållningen och den bra stämningen islandsryttare emellan.

2011-08-03 @ 19:16:30
URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se



Alexandra

1. Att folk har sådana fördomar, jag förstår verkligen inte!

2. Jag måste också svara sammanhållningen, sen är det ju självklart tölten, inte att förglömma!

3. Helt klart sadlarna, de är inte fullt så långa som de var förr.

4. All denna press med tävlingar och avelsbedömning, en del ryttare bokstavligt talat använder rätt mycket våld för att få fram det bästa(?) ur hästen.. Dock är dessa få (vad jag vet? som tur är.

5. Jadu, då vet jag faktiskt inte..

6. Allt, enligt mig. Det är liksom inte så "hisspigt" i islandshäststall, det beror ju vilket stall man är på. Men islandshästar är överlag trevligare, lagom storlek och så har de TÖLT!



Sv: Tänk inte så, jag tror att din flicka kommer att bli helt frisk. Låt det ta den tid det behöver och se fram emot när du får rida henne igen :) Håller tummarna för att återbesöket ser bra ut!

2011-08-03 @ 22:33:31
URL: http://barefootangel.blogg.se/



Natalie

jag bor i norrköping =)

2011-08-04 @ 08:14:58
URL: http://n-rongvall.bloggplatsen.se



Natalie

vart bor du förresten? :D

2011-08-04 @ 08:45:20
URL: http://n-rongvall.bloggplatsen.se



Agnetha

1. Vad stör dig mest kring islandshästsporten? (allt inom islandshästen)



- Kutymen att det är helt ok med extremt hård hand på tävling, vilket man ursäktar med att hästen är extremt villig/tänd på tävling. Tycker alltid att man ser hästar som man kan se vad de åt till frukost på. Förra året var det ju ett fantastsikt omslag på "Islandshästen" med en landslagsryttare som snott tygeln runt handen så att det vitnar kring knogarna, och hästen gapar så man ser, ja, frukosten... :-s inte kul.

och det är "helt ok" att det är så.. det tycker jag är för uselt. Sen att hästen kan ridas i grimma hemma tycker jag nte ursäktar att man sliter tungan av de på tävling.



2. Vad är det bästa kring islandssporten?

- Hästhållningen. Det finns så mycket "vettig" hästhållning. Alltså vad gäller socialt hästumgänge, utevistelse mm.



3. Vad har utvecklats till det bättre inom islandshästsporten?

- Utrustningen. Man ser inte de där sadlarna som ligger långt uppe på korset längre. Det tycker jag är bra. :-)



4. Vad har ut vecklats till det sämre inom islandshästsporten?

- aveln. Jag tycker att man avlar mot en alltför lättbyggd häst. Inte bara i Sverige.



5. Om inte islandshäst?

- Finns det nå annat? ;)



6. Vad tycker du många kring denna sport/intresse "missar"?

- att vara rädda om hästarna. tycker många är oförsiktiga och rider för mycket/hårt.

2011-08-04 @ 18:08:42
URL: http://sillviken.blogg.se/



Elinor

1. Vad stör dig mest kring islandshästsporten? (allt inom islandshästen)



Tycker alldeles för många hanterar sina unghästar för dåligt, de skyller på att de inte ska bli fräcka trädgårdshästar och så skiter de i att hantera dom helt istället vilket skapar otroligt skygga och jobbiga hästar. det är varken kul för hästar eller människor att ta hand om dessa sen. Stooor diss till så kallad "islandsuppfödning" ska man föda upp hästar ska man också kunna hantera och uppfostra dem rätt så de varken blir ouppostrade eller vildhästar.



2. Vad är det bästa kring islandssporten? helt fantastiska hästar, det finns inga underbarare hästar, gångarterna, powern, utseendet, sättet de är på <3 älskar verkligen rasen, inga stora bruna kan mäta sig med våra små lurviga. Sen är de flesta människorna väldigt trevliga och roliga :)



3. Vad har utvecklats till det bättre inom islandshästsporten?



Både ridningen och hanteringen har utvecklats jätte mycket (men många är fortfarande dåliga på unghästhantering), förut var det full fräs och underhals på många hästar, men nu har man gått in för att utbilda dom i dressyr mycket mer så att de både har bra takt, tempo och aktion och bär sig bra med fin överlinje. Det såg inte alls lika trevligt ut för 15 år sen när jag var liten oh tittade på tävlingar och bedömningar.



4. Vad har ut vecklats till det sämre inom islandshästsporten?



inget har blivit sämre, men jag tycker fortfarande det är en bit kvar innan det är helt bra, form, lösgjordhet och mjuk ridning måste prioriteras högre, händer fortfarande att hästar med mkt lyft och ös i får bättre än bäriga mjuka hästar.



5. Om inte islandshäst?



Vet faktiskt inte, har haft ponnyer och halvblod innan så jag skulle väl fortsatt med det, men islandshästar är grymt mkt roligare :)



6. Vad tycker du många kring denna sport/intresse "missar"?



inget, men jag tycker att grenarna sinsemellan borde plocka russina ur kakan och lära av varandra många har den inställningen att det de gör själva är det enda rätta.

2011-08-08 @ 15:11:49
URL: http://engelstoft.se




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?